Wysyłka towaru – Sklep Internetowy

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to doskonale wiesz ile krwi mogą napsuć wysyłki towaru, wyszukiwanie odpowiedniej firmy, dobrej umowy i sprawnego kuriera. Jeśli nie masz sklepu, to jesteś konsumentem, który na pewno chociaż raz w życiu coś zamówił w sklepie online i dreptał w miejscu w oczekiwaniu na dostawę.

Jestem po obu stronach mocy i czasami mam ochotę rzucić to wszystko w kąt i pojechać nad morze. Pooddychać świeżym powietrzem, poleżeć na plaży, wypić lemoniadę i patrzeć w dal w ciszy i spokoju.

Byłoby super… tylko po co? Zastanów się czy uciekanie od problemu coś Ci da?

Istnieje wiele metod wysyłki towaru

Magazyn zewnętrzny

Możesz korzystać z magazynu zewnętrznego, gdzie pracują odpowiednie osoby, które realizują zamówienia z koszyków w Twoim sklepie. Oni też zajmują się zwrotami, reklamacjami, itd. Co jest Twoim zadaniem? Stworzenie produktu, który będzie się dobrze sprzedawał i który będzie generował mało zwrotów. Dlaczego wspominam o zwrotach? Ponieważ każdy zwrot generuje koszty. Jeden zwrot w miesiącu każdy będzie w stanie przeboleć i zrozumieć jednak jeśli jest ich więcej, to może się z tego stworzyć zbyt duża kwota. Od razu zaznaczę, że opłacenie kuriera, to nie jedyny koszt jaki się pojawia. Jeszcze trzeba opłacić pracowników, którzy przyjmą paczkę, sprawdzą, odświeżą produkt, wprowadzą na stan i jeśli się sprzeda, to ponownie wyślą. Zwroty generują również marnowanie czasu i pracy sztabu ludzi.

Wysyłka ze sklepowej półki

Czyli bez magazynu, a z półki stacjonarnego sklepu. Z jednej strony super, a z drugiej strony pomysł który zapętli się ze stratami. Otóż, jeśli sprzedajesz w sklepie stacjonarnym i jednocześnie prowadzisz sklep internetowy, to zdecydowanie musisz zamawiać większe ilości towaru, co jest równoznaczne z jego magazynowaniem. Jeśli nie zadbasz o większą ilość produktów, to może dojść do tego że będziesz wysyłać produkty zamówione online, co spowoduje że jeśli przyjdzie do Ciebie klient z ulicy, to zwyczajnie nie dostanie tego produktu w danym rozmiarze. Warto sobie to rozdzielać w odpowiedni sposób by nikt nie został pokrzywdzony.  Najłatwiej jest to zrobić poprzez badanie rynku. Nie wszystko co się dobrze sprzedaje przez internet równie dobrze będzie się sprzedawało w sklepie stacjonarnym, dlaczego? Dlatego że stacjonarnie produkt będzie trafiał do innej grupy docelowej. Dlatego warto mieć szeroką gamę produktów lecz odpowiednio ukierunkowaną.

Dropshipping

Dropshipping – czyli w skrócie zbieranie plonów bez brudzenia sobie rąk wysyłkami. 🙂

Zbieranie zamówień przez określony czas i wysyłanie produktu np. raz w miesiącu. Cudnie. Wiele osób robi to w taki sposób, że zbiera zamówienia na super piękną sukienkę, biżuterię, czy inne akcesoria i dopiero kiedy uzbiera się określona liczba towaru, to wtedy zamawiają ten produkt z… Chin. Oczywiście produkt od razu z Chin „leci” do klienta. Co z tego jak czas od złożenia zamówienia do momentu w którym ląduje w ręce klienta często zamyka się w 2 miesiącach? Jaki to sens? Jest bardzo prosta i ważna zasada, a brzmi ona: reaguj. Na czym ona polega? Na zwykłym spełnianiu zachcianek klienta, więc i jego potrzeb. Im dłużej zwlekasz tym większe prawdopodobieństwo, że zwróci towar lub zrezygnuje z zamówienia. Reasumując: czas wysyłki musi być odpowiednio krótki.

Samodzielna wysyłka

I na koniec samodzielna wysyłka czyli moja wisienka na torcie. Gdzie oczywiście samodzielna wysyłka może być podzielona, na taką w której biegasz co dzień na pocztę albo taką w której masz podpisaną umowę z dostawcą i on przychodzi do ciebie co dzień i zabiera twoje paczki.

Czym wysyłać?

Mamy tutaj ogromne pole do popisu i wybór tak duży, że nie będę każdego z dostawców opisywać i możliwości w jaki sposób możesz skorzystać z usług danego kuriera. Jest wiele pośredniczących stron, więc jeśli chwilkę poszukasz, to na pewno znajdziesz dla siebie odpowiednie rozwiązanie.

Kurier

Kurierów jest wielu. Zadaniem kuriera jest to żeby przenosił paczkę z punku A do punktu B w oczywiście jak najkrótszym czasie. Chociaż jak wiadomo bywa z tym różnie. Firm kurierskich jest od groma i co rusz to powstają kolejne. Niektóre z nich działają lokalnie, więc jak tylko założysz swój sklep internetowy, to możesz mieć 100% pewność, że firm chętnych do współpracy znajdzie się od groma i jeszcze trochę więcej.

Poczta Polska

Piękna sprawa. Kilka razy w tygodniu bywam na poczcie i generalnie polecam każdej osobie. Dlaczego? Bo mam większą pewność że coś dojdzie w terminie i w czasie w którym chcę. Zatem. Jeśli masz blisko na pocztę, to idź i porozmawiaj z panią, która tam pracuje. Mam nadzieję, że trafisz na kogoś sympatycznego, kto odpowie na każde pytanie, bo to też różnie bywa. Jeśli dobrze trafisz, to przekonasz się tak jak ja, że warto. Poza tym nie trzeba się uganiać za kurierami, którzy nie przychodzą o wyznaczonej porze, nie trzeba drukować listów przewozowych, ani mieć zapasu pudełek czy papieru. Polecam.

Odbiór osobisty

Oczywiście możesz mieć odbiór osobisty jeśli tylko masz na to przestrzeń i wolne mocne przerobowe. Tak. Odbieranie kilku telefonów od niezdecydowanych osób, że przyjdą o 14, pięć minut przed czasem, że jednak będą o 17, a kwadrans po terminie zmienią zdanie i będą jutro. Jeśli będziesz mieć wyłącznie „odbiór osobisty po przedpłacie” to pół biedy i nic na tym nie tracisz. Jeśli jednak bierzesz pod uwagę zamawianie z odbiorem osobistym i płatnością na miejscu, to musisz brać pod uwagę, że wiele osób nie przyjdzie, a co za tym idzie TY będziesz marnować czas w którym mógłbyś sprzedać ten produkt. Powstanie o tym osobny tekst lecz jeszcze w jednym zdaniu nadmienię, że jeśli nie masz kasy fiskalnej i raczej nie masz siedziby firmy, to nie idź w płatność przy odbiorze. Dlaczego? Bo nigdy nie wiesz kto jest po drugiej stronie i nie ma sensu ryzykować.

Paczkomaty

Nie zachęcam i nie zaprzeczam, że Paczkomaty są złe. Ja mam z nimi raczej mieszane uczucia i nie korzystam z ich usług. Może przez te wszystkie opinie jakie znalazłam w sieci oraz własne doświadczenie wybieram inne możliwości wysyłki produktów. Poza tym już kiedyś składałam reklamację, że klientce zginęły buty warte 600 zł włożone do paczkomatu. Zatem, jeśli lubisz, to śmiało.

Samodzielne dostarczanie paczek do klienta

Niewiele razy słyszałam i miałam do czynienia z taką formą dostawy aczkolwiek się zdarzyła. Zwykle kojarzone jest to z przesadną oszczędnością i raczej straszy klientów niż ich przynosi. Wyobraź sobie, że zamawiasz torebkę za 800 zł ze sklepu który jest 2 ulice obok. Chcesz kuriera, bo od 250 zł jest darmowa dostawa, a tu kilka minut później puka do  drzwi ktoś dziwny i mówi że ma zamówienie do dostarczenia. Dziwne prawda?

Umowa z dostawcą

Wiele osób uważa że umowa z dostawcą jest niezbędna i konieczna tuż po otworzeniu sklepu. Zwróć jednak uwagę, że na „dzień dobry” musisz oszacować ilość wysyłek. Nie ma sensu płacić za coś czego nie ma. Trzymam za Ciebie kciuki i za Twój biznes ale z doświadczenia wiem, że zdecydowanie lepiej, łatwiej i szybciej negocjować dla siebie odpowiednie warunki znając realia, a przy tym nie trzeba się bawić w wróżkę. Będzie o tym osobny wpis by zaspokoić Twoją ciekawość i zniszczyć niedosyt w zarodku.

Opakowanie

Bardzo ważna sprawa, ponieważ zabezpiecza produkt przed zniszczeniem i dobrze zapisać odpowiednią notatkę w regulaminie by klient w przypadku zwrotu towaru obowiązkowo odpowiednio zapakowywał produkt.

  • ksz

    Cześć.

    • Angelika

      Działa!

      • ksz

        A jakieś cześć?